Opmerkelijk lessenpakket in Heilig Grafinstituut
BILZEN - Op vrijdag 28 oktober organiseerden 5 laatstejaarsstudenten van de lerarenopleiding aan de hogeschool UC Leuven-Limburg een STEM-dag voor de leerlingen van het derde middelbaar van Heilig-Grafinstituut.
De leraren in opleiding zetten zich dit schooljaar in voor een bijzonder project. Ze werken op Campus Diepenbeek een kwalitatief STEM-lessenpakket (Science, Technology, Engineering en Mathematics) uit voor het secundair onderwijs. De studenten trokken met een rugzak vol nieuwe materialen richting Bilzen om hun eerste didactische materialen te laten testen door leerlingen wetenschappen en Latijn.
In het kader van het UCLL-project ‘recyclageschool’, hebben de leerlingen hun eigen (afval)water gezuiverd tot drinkbaar water. Tijdens deze opdracht werkten de jongeren geconcentreerd in groepjes om zo snel en efficiënt mogelijk drinkbaar water af te kunnen leveren. Hoewel ze slechts over beperkte middelen en materialen beschikten, bleek het een haalbare opdracht. De leerlingen maakten allerlei gigantisch, gewaagde en ingenieuze bouwwerken om te komen tot zuiver water. Goede keuzestrategieën toepassen en probleemoplossend denken waren van cruciaal belang om de proeven te laten slagen.
Zowel voor de leerlingen als voor de bezielers van het project was dit een leerrijke dag. 'We hebben veel kunnen leren van elkaars creatieve ideeën en capaciteiten. We weten nu ook met honderd procent zekerheid dat we in het Heilig Grafinstituut te Bilzen niet zullen omkomen van de dorst dankzij de fantastische waterzuiveringstechnieken van de leerlingen', aldus de studenten.
Nele Colla, Dorine Kiggen, Jorne Hardy, Nick Vandermeeren en Olivier Vincent werken momenteel volop aan het volgende lespakket.
UCLL organiseert STEM-dag in het HGI Bilzen
De leraren in opleiding zetten zich dit schooljaar in voor een bijzonder project. Ze werken op Campus Diepenbeek een kwalitatief STEM-lessenpakket (Science, Technology, Engineering en Mathematics) uit voor het secundair onderwijs. De studenten trokken met een rugzak vol nieuwe materialen richting Bilzen om hun eerste didactische materialen te laten testen door leerlingen wetenschappen en Latijn.
In het kader van het UCLL-project ‘recyclageschool’, hebben de leerlingen hun eigen (afval)water gezuiverd tot drinkbaar water. Tijdens deze opdracht werkten de jongeren geconcentreerd in groepjes om zo snel en efficiënt mogelijk drinkbaar water af te kunnen leveren. Hoewel ze slechts over beperkte middelen en materialen beschikten, bleek het een haalbare opdracht. De leerlingen maakten allerlei gigantisch, gewaagde en ingenieuze bouwwerken om te komen tot zuiver water. Goede keuzestrategieën toepassen en probleemoplossend denken waren van cruciaal belang om de proeven te laten slagen.
Zowel voor de leerlingen als voor de bezielers van het project was dit een leerrijke dag. “We hebben veel kunnen leren van elkaars creatieve ideeën en capaciteiten. We weten nu ook met honderd procent zekerheid dat we in het Heilig Grafinstituut te Bilzen niet zullen omkomen van de dorst dankzij de fantastische waterzuiveringstechnieken van de leerlingen”, aldus de studenten.
Nele Colla, Dorine Kiggen, Jorne Hardy, Nick Vandermeeren en Olivier Vincent werken momenteel volop aan het volgende lespakket. Ga zeker eens een kijkje nemen op de website www.stemleerkracht.be en bezoek de Facebookpagina ‘Stemproject: Recyclageschool’ voor leuke foto’s en video’s van hun dagdagelijkse activiteiten.